Lista tematów projektów gimnazjalnych na rok szkolny 2015/2016
LISTA TEMATÓW PROJEKTÓW GIMNAZJALNYCH REALIZOWANYCH W ROKU SZKOLNYM 2015/2016
ORAZ GRUPY PROJEKTOWE
GRUPA |
TEMAT |
OPIEKUN |
UCZNIOWIE |
I |
WYKORZYSTANIE ZJAWISK |
WOJCIECH KRYCKA |
OLGA KOŁSUT ANNA KACZOR KAROLINA MAZUR ALEKSANDRA WOJTAS TOMASZ CZAJKOWSKI |
II |
„NA DRUGIM KOŃCU ŚWIATA” – CO WIESZ |
DOMINIKA KISZKA |
WERONIKA MAJEWSKA PATRYCJA SKALIŃSKA AGNIESZKA TONDER GABRIELA KOZIEŁ PAULINA MOROZOWSKA MONIKA KWAPIŃSKA |
III |
NAJSŁYNNIEJSI PIŁKARZE |
PIOTR SITEK |
KONRAD PASTUSZKA JAKUB MAZURKIEWICZ DANIEL PIASEK ADAM WENZEL TOMASZ RADELCZUK JAKUB MAGIEREK ADAM SKOWROŃ |
IV |
SIENNIEŃSKI SPORT |
AGNIESZKA PIĄTEK |
PIOTR KUCHARCZYK SARA KUREK ŁUKASZ SAR SANDRA MROCZKOWSKA |
V |
NAJSŁYNNIEJSI PIŁKARZE |
KRZYSZTOF SIECZKA |
PATRYK ADAMCZYK JAKUB ZAGOŻDŻON MATEUSZ POŁETEK SZYMON PRYCIAK ŁUKASZ KOTUR PAWEŁ CHRUŚCIEL |
VI |
SIENNO W STAREJ FOTOGRAFII |
KATARZYNA PRZYBYSZEWSKA |
KLAUDIA KOPAŁA GABRIELA DĄBROWSKA PAULINA CZERNIK PATRYCJA SYTA JAKUB ZARDZEWIAŁY |
VII |
ZALEŻNOŚCI POKARMOWE W LESIE SIENNIEŃSKIM |
JOANNA GAWROŃSKA |
MAJA GIEZ JULIA OKRUTNA KINGA ZABOROWSKA SYLWIA ŚWIDERSKA ALEKSANDRA GRUSZKA |
VIII |
DZIEWCZYNY Z POWSTANIA |
MAŁGORZATA ŁASKI |
FAUSTYNA KWIATKOWSKA WERONIKA TOMANEK DAGMARA ZIELIŃSKA NIKOLA PRZEWŁOKA JULIA OKRUTNY |
REGULAMIN REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO
REGULAMIN REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO
W Publicznym Gimnazjum im ks. prof. dr hab. Włodzimierza Sedlaka w Siennie
Uczeń gimnazjum ma obowiązek zrealizować projekt edukacyjny na podstawie § 21a Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr83, poz. 562 z późn. zm.), a udział ucznia w projekcie ma wpływ na ocenę zachowania zgodnie z zapisami statutu (WSO).
§ 1
Do projektu edukacyjnego przystępują uczniowie klas gimnazjum, w których realizowana jest podstawa kształcenia ogólnego określona w rozporządzeniu MEN
z dnia 23 grudnia 2008r. (Dz. U. Nr 4 poz. 17 z 2009r.). projekty realizują uczniowie na dowolnym etapie cyklu edukacyjnego z wykluczeniem I semestru klasy pierwszej
i II semestru klasy trzeciej.
§ 2
Projekt jest planowanym przedsięwzięciem edukacyjnym realizowanym przez zespół uczniów liczący co najmniej 3 osoby, przy wsparciu nauczyciela, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod.
§ 3
Projekt edukacyjny może dotyczyć treści nauczania określonych w podstawie programowej poszczególnych przedmiotów lub wykraczać poza te treści albo mieć charakter międzyprzedmiotowy. Prace jego nadzoruje wówczas koordynator projektów edukacyjnych. Czas trwania projektów powinien wynosić od 1 miesiąca do 6 miesięcy w zależności od ich problematyki i stopnia trudności.
§ 4
Celem projektu jest kształcenie u uczniów odpowiedzialności za własne postępy, podejmowania grupowych pomysłów, umiejętności poszukiwania, porządkowania
i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, rozwiązywania problemów w twórczy sposób, umiejętności stosowania teorii w praktyce, rozwój samoorganizacji
i kreatywności, przygotowanie do publicznych wystąpień, nauka samodzielności
i podejmowania aktywności.
§ 5
Gimnazjum zapewnia warunki do realizacji projektu w ramach posiadanych przez siebie środków.
§ 6
Projekt jest realizowany samodzielnie przez uczniów pod opieką nauczyciela – opiekuna. Realizacja projektu może być dokonywana podczas zajęć lekcyjnych, o ile nie zaburza to zasad ustalonych przez nauczyciela prowadzącego zajęcia, a także podczas zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych według ustalonego wcześniej harmonogramu. W trakcie realizacji projektu uczeń/uczniowie mogą korzystać z pomocy innych nauczycieli. Nad prawidłowością realizacji projektów czuwa koordynator projektów edukacyjnych w gimnazjum.
§ 7
Koordynatorem projektów edukacyjnych w szkole jest osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły.
§ 8
Do zadań koordynatora projektu edukacyjnego należy:
- Zebranie od nauczycieli uczących w gimnazjum propozycji tematów projektów, sporządzenie ich listy zbiorczej, przedstawienie jej dyrektorowi szkoły.
- Upowszechnienie informacji o realizowanych projektach w danym roku szkolnym.
- Wskazanie tematyki realizowanych projektów z uwzględnieniem zainteresowań uczniów i treści podstawy programowej.
- Omówienie z uczniami zakresu tematycznego oraz celów projektu
i koordynowanie podziału uczniów na poszczególne zespoły projektowe. - Monitorowanie jego realizacji.
- Podsumowanie realizacji projektów i przedstawienie radzie pedagogicznej sprawozdania na koniec roku szkolnego.
§ 9
Do zadań koordynatora projektu edukacyjnego należy również:
- Monitorowanie przebiegu realizacji międzyprzedmiotowego projektu edukacyjnego.
- Koordynowanie działań nauczycieli – opiekunów.
§ 10
Nauczyciel – opiekun projektu edukacyjnego w szczególności odpowiada za:
- Omówienie z uczniami zakresu tematycznego oraz celów projektu
i koordynowanie pracy zespołu projektowego. - Założenie i prowadzenie karty projektu i innych dokumentów podanych
w załącznikach do regulaminu. - Prowadzenie konsultacji dla uczniów realizujących projekt.
- Monitorowanie jego realizacji.
§ 11
Zadania wychowawcy związane z realizacją projektu edukacyjnego:
- Poinformowanie uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
- Prowadzenie działań organizacyjnych związanych z realizacją projektu przez wszystkich uczniów klasy dotyczących w szczególności wyboru tematu, monitorowanie udziału uczniów w pracach zespołu i przekazywanie informacji o wynikach monitoringu rodzicom (prawnym opiekunom).
- Komunikowanie się z opiekunami projektów w sprawie oceniania zachowania.
- Dokonywanie zapisów dotyczących realizacji przez ucznia projektu edukacyjnego w dokumentacji szkolnej.
- W przypadku gdy uczeń w określonym przez dyrektora terminie nie zgłosi swojego udziału w żadnym projekcie, wychowawca klasy dokonuje przydziału ucznia do jednego z zespołów.
- Wychowawca jest odpowiedzialny za kontrolowanie udziału wychowanków
w pracach zespołu i dopilnowanie, aby każdy wychowanek w trakcie nauki
w gimnazjum uczestniczył w realizacji projektu edukacyjnego.
§ 12
Udział ucznia w projekcie ma wpływ na ocenę zachowania zgodnie z zasadami ustalonymi w statucie szkoły (WO).
§ 13
Dyrektor szkoły, na pisemny umotywowany wniosek rodziców (prawnych opiekunów), wychowawców, w uzasadnionych przypadkach losowych lub zdrowotnych , może zwolnić ucznia z realizacji projektu.
§ 14
W przypadku zwolnienia o którym mowa w § 13 na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpis dotyczący realizacji projektu, wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
§ 15
Wychowawcy klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informują uczniów na godzinie wychowawczej, rodziców (prawnych opiekunów) na zebraniu organizacyjnym, o warunkach realizacji projektu edukacyjnego. Informacje te przekazywane są do dnia 15 września każdego roku szkolnego.
§ 16
Informacje o projekcie i jego zasadach rodzice mogą również uzyskać od dyrektora szkoły podczas bezpośredniego spotkania lub w formie krótkiej ulotki informacyjnej na stronie internetowej szkoły.
§ 17
W terminie do 10 września każdego roku szkolnego nauczyciele zatrudnieni na cały etat lub 1/2 etatu zgłaszają do koordynatora projektów edukacyjnych propozycje tematów.
§ 18
W terminie do 30 września koordynator do spraw projektów edukacyjnych dokonuje analizy zgłoszonych tematów pod kątem możliwości ich realizacji, wykonalności, stopnia korelacji z podstawami programowymi, innowacyjności, spodziewanych efektów dydaktyczno – wychowawczych oraz atrakcyjności.
§ 19
W terminie do 20 października dyrektor szkoły ogłasza Szkolną Bazę Projektów Edukacyjnych na stronie internetowej szkoły i tablicy ogłoszeń.
§ 20
Uczniowie zainteresowani realizacją konkretnego projektu składają wychowawcy klasy pisemną deklarację udziału w jego realizacji. Ostateczny termin wyboru tematu projektu przypada na 15 listopada.
§ 21
Uczeń może odstąpić od realizacji wcześniej wybranego projektu w fazie planowania prac związanych z jego realizacją, po poinformowaniu nauczyciela – opiekuna projektu. Przystąpienie do innego zespołu może nastąpić za zgodą wszystkich jego członków i nauczyciela – opiekuna projektu. Ostateczna decyzja odstąpienia od projektu lub zmiany zespołu musi nastąpić do 15 grudnia.
§ 22
W przypadku udziału w kilku projektach uczeń wraz z rodzicami (prawnymi opiekunami) w terminie do 30 maja w ostatnim roku nauki w gimnazjum może zdecydować o wyborze projektu, który będzie wpisany na świadectwie ukończenia gimnazjum.
§ 23
Nauczyciele niebędący opiekunami projektów przedmiotowych
i międzyprzedmiotowych, współpracują z opiekunami, w zakresie konsultacji i oceny projektu, jeśli zachodzi taka potrzeba.
§ 24
Przy wyborze tematyki projektu obowiązuje zasada dobrowolności, a jeden projekt może być realizowany niezależnie przez klika zespołów uczniowskich.
§ 25
Projekt obejmuje działania zawarte w Planie Realizacji Szkolnych Projektów Edukacyjnych (załącznik 9).
§ 26
Dopuszcza się następujące formy prezentacji:
a) konferencja naukowa połączona z wykładami;
b) forma plastyczna np. plakat, collage z opisami;
c) przedstawienie teatralne, inscenizacja;
d)książka, broszura, gazetka;
e) prezentacja multimedialna;
f) model, makieta, budowla, prezentacja zjawiska;
g) happening, marsz;
h) debata;
i) inna za zgodą opiekuna.
§ 27
- Oceny projektu dokonuje opiekun, który może konsultować się z innymi nauczycielami przed jej dokonaniem.
- Kryteria oceny projektu powinny uwzględniać:
a) sprawozdania z projektów
b) wytwory materialne dokonane przez uczniów w projekcie,
c) sposób prezentacji projektu lub przedsięwzięcia, jeśli było ono celem projektu,
d) pracę zespołową i indywidualną ucznia,
e) samoocenę uczniów.
Końcowa ocena udziału projektu może mieć formę opisową, może być także wyrażona stopniem szkolnym z jednego lub kilku przedmiotów. Forma
i kryteria oceny są znane uczniowi od samego początku pracy nad projektem.
- Ocena jest wyrażona punktowo, zgodnie z Kartą Oceny Projektu (załącznik 5), odrębnie dla każdego ucznia uczestniczącego w projekcie, ocena pozytywna jest jednoznaczna z zaliczeniem przez ucznia udziału w projekcie, które jest podstawą do dokonania zapisu na świadectwie ukończenia gimnazjum
i w innych dokumentach szkolnych. - Koordynator projektów/opiekun projektu powinien przedstawić wychowawcy klasy informację o realizacji projektu przez uczniów.
- Wychowawca klasy uwzględnia otrzymaną informację przy ustalaniu oceny
z zachowania, zgodnie z ustaleniami zawartymi w statucie szkoły (WSO). - Jeśli projekt lub jego część jest ściśle związany z programem danego przedmiotu, dopuszcza się wpisanie oceny do dziennika lekcyjnego z jednego lub kilku przedmiotów. Ocenę ustala wówczas opiekun projektu (jeśli jest jednocześnie nauczycielem przedmiotu) lub nauczyciel przedmiotu na podstawie oceny, o której mowa w pkt 3.
§ 28
Opiekun projektu przedstawia informację wychowawcy klasy o przebiegu realizacji projektu przez uczniów danej klasy, dokonanej ocenie projektu i poszczególnych uczniów. Wychowawca uwzględnia te informacje przy wystawianiu oceny
z zachowania wg zapisu w WO.
§ 29
Dokumentacja projektu obejmuje:
- Kontrakt (załącznik 1).
- Etapy realizacji zadań projektu i terminy (załącznik 2).
- Harmonogram konsultacji (załącznik 3).
- Karta oceny prezentacji (załącznik 4).
- Karta oceny projektu (załącznik 5)
- Karta ewaluacyjna (załącznik 6).
- Oświadczenie – zgoda rodziców na udział ucznia w projekcie edukacyjnym (załącznik 7)
- Sprawozdanie z realizacji gimnazjalnego projektu edukacyjnego (załącznik 8)
- Plan Realizacji Szkolnych Projektów Edukacyjnych (załącznik 9)
Dokumentację dotyczącą projektu przechowuje się do końca roku szkolnego,
w którym uczeń kończy gimnazjum.
§ 30
Dyrektor gimnazjum w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może zmienić zapisy
w Regulaminie Realizacji Projektu Edukacyjnego, dostosowując je do realiów
i możliwości organizacyjnych szkoły.