Home
Program Wychowawczo-Profilaktyczny (2)
PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY
ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
W SIENNIE
2019/2020
I. WPROWADZENIE
Wychowanie to wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży (art.1 pkt 3. ustawy Prawo oświatowe).
Pierwszeństwo w wychowywaniu dziecka mają jego rodzice lub prawni opiekunowie. To oni przede wszystkim kształtują jego charakter, przekazują doświadczenia, kształtują system wartości; szkoła pełni funkcję wspomagającą. Nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania. Celem ogólnym wychowania jest wszechstronny rozwój osobowy uczniów, ich zdolności umysłowych oraz fizycznych, a także talentów.
Dbałość szkoły o rozwój emocjonalny, intelektualny, społeczny, duchowy i fizyczny ucznia powinna przygotować go do prawidłowego funkcjonowania we współczesnym świecie.
Wychowanie młodego człowieka stanowi integralną część pracy każdego nauczyciela. Zadaniem naszej szkoły jest wyposażenie młodego człowieka w umiejętności niezbędne do funkcjonowania w rozwijającym się świecie
i kontynuowania nauki. Wychowuje do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych. Rozwija kreatywność, przedsiębiorczość i kompetencje cyfrowe uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Nasza szkoła w swoich działaniach pełni funkcję dydaktyczną, wychowawczą oraz opiekuńczą, a tworząc bogatą ofertę edukacyjną zaspokaja potrzeby uczniów oraz ich rodziców. Szkoła wspiera kształcenie się przez całe życie, kształtując kompetencje kluczowe.
Szkoła jako środowisko wychowawcze ma za zadanie wspomagać uczniów w osiąganiu wszechstronnego rozwoju oraz zapobiegać zagrożeniom poprzez profilaktykę, przeciwdziałanie istniejącym zagrożeniom i wsparcie uczniów
w trudnych sytuacjach.
Program Wychowawczo - Profilaktyczny przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas podczas godzin
z wychowawcą we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem, psychologiem
i pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów placówki, potrzeb klasy oraz przy współpracy
z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
II. PODSTAWY PRAWNE PROGRAMU WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. –Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1189).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
- Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz. U.
z 2016 r. poz. 487). - Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 783).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 957).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia
w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2015 r. poz. 1249). - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09.08.2017 r., w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28.08.2017 r., zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach
i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz.1643) - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 października 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
Program wychowawczo – profilaktyczny realizuje kierunki polityki oświatowej państwa na rok 2019/2020.
- Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych.
- Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
- Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.
- Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów.
- Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
WIZJA I MISJA SZKOŁY
„Być” człowiekiem jest przyjemnie,
Lecz „stawać się” dopiero nim,
To może być pasjonujące”
ks. prof. Włodzimierz Sedlak
MISJA
- Społeczność szkolna ZSO w Siennie stanowi zespół szkół zgodnie współdziałających i współpracujących podmiotów: uczniów, nauczycieli i rodziców, pracowników niepedagogicznych, którzy integrują się w dążeniu do realizacji celów szkoły.
- Stwarzamy warunki organizacyjne, służące realizacji programów nauczania, które umożliwiają wszechstronny rozwój uczniów. Budzimy w nich wrażliwość na dobro, prawdę i piękno, wpajamy system wartości ogólnoludzkich, przygotowujemy do aktywnego udziału w życiu kulturalnym i społecznym.
- Stale podwyższamy jakość pracy szkoły, analizując potrzeby i oczekiwania uczniów, rodziców i nauczycieli, ustalając kierunki zmian jakościowych.
- Oferujemy wszechstronne kształcenie z wykorzystaniem technologii informacyjnej, umożliwiamy osiąganie sukcesów edukacyjnych, uczymy korzystania z różnych źródeł informacji, zwracając uwagę na bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych, uczymy języków obcych, przygotowujemy uczniów do życia w Europie, świecie, wprowadzamy w świat kultury, wychowania do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
- Dbamy o kultywowanie tradycji szkoły i dążymy do prezentacji na zewnątrz osiągnięć uczniów poprzez udział w życiu kulturalnym środowiska lokalnego i regionu.
- Praca szkoły ukierunkowana jest zarówno na rozwój zdolności i zainteresowań uczniów, jak również na przezwyciężanie pojawiających się trudności; służy temu szeroka oferta zajęć pozalekcyjnych proponowana przez szkołę oraz liczne uczestnictwo uczniów w konkursach, olimpiadach przedmiotowych i zawodach sportowych.
- Uczymy twórczego i krytycznego myślenia, a zdobyta wiedza i umiejętności pomagają uczniom zrozumieć to, co dzieje się w ich miejscowości, w Polsce, na świecie oraz konstruktywnie rozwiązywać problemy.
- Systematycznie podnosimy efektywność kształcenia, którą osiągamy poprzez spójny i sprawdzony system motywowania uczniów, szeroko stosowane metody aktywizujące, indywidualizację nauczania; uczniowie uczą się współdziałania w grupie, angażują się w pracę na rzecz innych ludzi; działają dla dobra naszej małej i dużej ojczyzny oraz całego świata.
- Podnosimy poziom warunków działalności szkoły, stale modernizując pomieszczenia i wyposażenie. Zapewniamy nowoczesne warunki wzbogacając zasoby środków dydaktycznych.
- Priorytetową wartością są dla nas uczniowie, których wychowujemy w duchu patriotyzmu, praworządności i tolerancji, uczymy współpracy, wrażliwości podejmowania bezinteresownych działań na rzecz innych.
- Zatrudniamy nauczycieli o wysokich kompetencjach zawodowych i systematycznie podnoszących swoje kwalifikacje. Cenimy każdego nauczyciela jako indywidualność i profesjonalistę w swoim zawodzie.
- Wszyscy pracownicy szkoły są wychowawcami – wychowują swoją osobowością i zachowaniem oraz postępowaniem. Zasadą jest brak obojętności, zrozumienie, szacunek i troska o każdego ucznia.
- Dbamy o bezpieczeństwo uczniów zapewniając dyżury nauczycieli, opiekę w świetlicy i stołówce szkolnej oraz podczas drogi do szkoły i domu dla najmłodszych uczniów, monitoring zarówno wewnętrzny, jak i w obejściu szkolnym; obejmujemy uczniów opieką pielęgniarską, zapewniamy bezpieczne warunki pobytu uczniom przewlekle chorym, niepełnosprawnym oraz o specjalnych potrzebach.
WIZJA
- Nasza szkoła jest miejscem, w którym proces nauczania – uczenia się stanowi pozytywne przeżycie dla uczniów i nauczycieli.
- Jest otwarta na oczekiwania uczniów i rodziców, z którymi ściśle współpracuje. Doceniana za swoje osiągnięcia i popularna w środowisku lokalnym, promowana przez różne działania na poziomie krajowym.
- Szkoła:
- zapewnia wysoką jakość procesu wychowawczo-dydaktycznego,
- systematycznie bada wyniki nauczania i wychowania,
- inspiruje do rozwoju intelektualnego, duchowego i fizycznego,
- przygotowuje uczniów do przyszłego życia w społeczeństwie, ze szczególnym uwzględnieniem społeczeństwa informacyjnego oraz kompetencji informacyjno-komunikacyjnych,
- rozwija w uczniach przywiązanie do tradycji, przynależność regionalną a jednocześnie tożsamość narodową i europejską, kształtuje postawy patriotyczne i obywatelskie,
- uczy sumiennego podejścia do wypełniania obowiązków,
- uczy poszanowania demokratycznych i patriotycznych wartości, praw dziecka i człowieka.
- Kształtuje człowieka:
- wszechstronnego,
- odkrywającego świat na nowo,
- dociekliwego i zgłębiającego tajniki nauki,
- użytecznego, szanującego pracę swoją i innych ludzi,
- wierzącego w swoje siły zdolnego do samooceny,
- umiejącego pokonywać przeciwności i dokonywać trafnych wyborów,
- patriotę, świadomie uczestniczącego w życiu społeczności lokalnej i państwa,
- wyrażającego się wysoką kulturą osobistą.
Szkoła jest elastyczna, nowoczesna i funkcjonalna, otoczona zielenią i obiektami sportowo – rekreacyjnymi. Dzięki opiece samorządu lokalnego oraz innych instytucji wspierających, rozwija swoją bazę materialną, jest wyposażona w najnowszy sprzęt i pomoce dydaktyczne. Posiada bogaty księgozbiór biblioteczny i odpowiednią ilość pracowni komputerowych, przedmiotowych wyposażonych w sprzęt multimedialny, sale gimnastyczne, siłownię, a także kreatywny plac zabaw.
III. CHARAKTERYSTYKA ŚRODOWISKA
Uczniowie naszej szkoły pochodzą ze środowiska wiejskiego. Większość dzieci i młodzieży dojeżdża do szkoły
i narażona jest na przebywanie w miejscach sprzyjających podejmowaniu zachowań ryzykownych, a także na negatywne oddziaływanie środowiska. Brak właściwych wzorców zachowań, nieporadność rodzin, nasilone bezrobocie ludzi mieszkających na wsi oraz alkoholizm dorosłych, a także ograniczony dostęp do szeroko rozumianej kultury wpływają na zachowanie uczniów. Wśród uczniów naszej szkoły jest grupa wychowanków Powiatowego Zespołu Placówek Pomocy Dziecku i Rodzinie w Siennie. Dotychczasowe doświadczenia życiowe wychowanków tej placówki wpłynęły, niewątpliwie, negatywnie na rozwój uczniów, co znajduje odzwierciedlenie w codziennym funkcjonowaniu w szkole. Najczęstszymi problemami wśród tej grupy uczniów okazały się m.in. niska motywacja do pracy i zaległości szkolne, ucieczki z lekcji, spóźnienia, zachowania agresywne, przemoc fizyczna i słowna, zagrożenie uzależnieniami.
IV. DIAGNOZA SYTUACJI WYCHOWAWCZEJ
Program wychowawczo - profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących
w środowisku szkolnym. Diagnoza została przeprowadzona w oparciu o:
- wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród rodziców/opiekunów, uczniów
- bieżące obserwacje nauczycieli i rodziców/opiekunów,
- analizę problemową poszczególnych klas dokonaną na podstawie rozmów z wychowawcami,
- wnioski wychowawców klas z realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- problemy zgłaszane do psychologa/pedagoga przez uczniów, rodziców/opiekunów i nauczycieli,
- obserwacje własne,
- wnioski wynikające ze współpracy z instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi oraz wspierającymi pracę szkoły.
- wyniki ewaluacji wewnętrznej,
- wyniki nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- wnioski i analizy z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych.
Na podstawie powyższych analiz zostały wyszczególnione następujące zachowania problemowe:
- trudności w nauce, słaba motywacja do nauki,
- szeroko rozumiana przemoc i zachowania agresywne,
- wulgaryzmy,
- zagrożenie uzależnieniami (papierosy, e - papierosy, alkohol, inne środki psychoaktywne),
- ucieczki z lekcji i spóźnienia,
- korzystanie z Internetu bez zachowania zasad bezpieczeństwa.
V. CELE PROGRAMU:
Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży
w rozwoju, zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym oraz wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji
i ceremoniału szkoły oraz szeroko rozumianych postaw patriotycznych i obywatelskich.
Działalność wychowawczo-profilaktyczna w naszej szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia i bezpieczeństwa oraz wspomaganiu ucznia w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości
w sferach:
- fizycznej - ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;
- emocjonalnej - ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;
- społecznej- ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych; oraz rozwijanie inicjatywności, przedsiębiorczości i kreatywności;
- duchowej - ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu norm i wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia, poczucia sensu życia oraz wartości obywatelskich, tradycji patriotycznej i historii Polski.
Na podstawie diagnozy problemów wychowawczych określono cele szczegółowe:
1.Wzmacnianie motywacji do nauki, zachęcanie do świadomego rozwoju uzdolnień i zainteresowań, doskonalenie kompetencji kluczowych.
2. Wskazywanie alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego.
3. Nabywanie przez uczniów umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów.
4. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji presji rówieśniczej oraz konstruktywnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
5. Promowanie zdrowego stylu życia i uczenie odpowiedzialności za swoje postępowanie i zdrowie.
6. Uświadamianie uczniom skutków i zagrożeń wynikających z zażywania substancji psychoaktywnych.
7. Włączanie rodziców i środowiska lokalnego do działań profilaktycznych i rozwiązywania problemów związanych z niedostosowaniem społecznym uczniów.
8.Podejmowanie działań zmierzających do zredukowania przemocy wśród uczniów, tworzenie warunków do konstruktywnej aktywności uczniów na terenie szkoły i poza nią.
9. Budowanie klimatu zaufania między nauczycielem a uczniem mającym problemy.
10. Współpraca szkoły i domu rodzinnego w celu wspierania prawidłowego rozwoju ucznia.
11. Podkreślanie roli czynników chroniących, takich jak: pozytywna samoocena, szacunek do siebie, wiara w swoje możliwości i osiąganie celów życiowych, zainteresowanie nauką szkolną, budowanie silnej więzi z rodzicami/opiekunami.
12. Rozwijanie kompetencji społecznych, obywatelskich i komunikacyjnych.
13. Rozwijanie kompetencji naukowo-technicznych i informatycznych.
14. Podejmowanie działań mających na celu uświadomienie uczniom zagrożeń płynących z niewłaściwego korzystania z Internetu oraz zaznajomienie z zasadami bezpieczeństwa w sieci.
Na każdym etapie edukacyjnym szkoła realizuje następujące kompetencje kluczowe:
- Porozumiewanie się w języku ojczystym.
- Porozumiewanie się w językach obcych.
- Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne.
- Kompetencje informatyczne.
- Umiejętność uczenia się.
- Kompetencje społeczne i obywatelskie.
- Inicjatywność i przedsiębiorczość.
- Świadomość i ekspresja kulturalna.
VI. SYLWETKA ABSOLWENTA ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH W SIENNIE
Absolwent Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Siennie jest w pełni przygotowany do podjęcia nowych zadań na kolejnych etapach edukacyjnych.
Absolwent oddziału przedszkolnego Szkoły Podstawowej w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Siennie:
1. Zna siebie – własne możliwości, swoją wartość, osobiste uzdolnienia.
2. Lubi siebie i innych.
3. Wierzy w siebie – umie pokonywać trudne sytuacje.
4. Umie nazywać uczucia towarzyszące mu w różnych sytuacjach oraz posiada umiejętność radzenia sobie z własnymi emocjami
5. Jest swobodny w relacjach z dorosłymi, umie bronić własnych racji i słuchać ze zrozumieniem innych.
6. Rozumie poczucie partnerstwa – równego i sprawiedliwego traktowania siebie nawzajem.
7. Dotrzymuje zawieranych umów.
8. Umie ocenić siebie i innych z wykluczeniem krytykanctwa.
9. Jest wrażliwy i tolerancyjny.
10. Umie zachować się w sytuacji zagrożenia.
W sferze poznawczo – społecznej nasz absolwent:
1. Umie działać twórczo, a nie odtwórczo.
2. Czerpie radość z tworzenia.
3. Ma rozwiniętą wyobraźnię.
4. Odkrywa zależności między zjawiskami w środowisku przyrodniczym, społecznym, technicznym.
5. Umie samodzielnie poszukiwać informacji, gromadzić je i prezentować.
6. Umie analizować, syntetyzować, wykorzystując wcześniejsze doświadczenia i wiedzę.
7. Umie wyrażać siebie poprzez aktywność ruchową, plastyczną, werbalną, muzyczną, mimiczną.
8. Swobodnie komunikuje się, potrafi uczestniczyć w dialogu jako formie komunikacji.
9. Lubi samodzielnie manipulować, konstruować, przekształcać i doświadczać.
10. Jest samodzielny w czynnościach funkcjonalnych.
11. Zna normy społeczne i respektuje je.
12. Jest zmotywowany.
13. Umie współdziałać i współpracować dla osiągnięcia wspólnego celu.
Sylwetka absolwenta etapu pierwszego
(po trzeciej klasie Publicznej Szkoły Podstawowej im. T. Banacha w Siennie)
Absolwent III klasy Publicznej Szkoły Podstawowej im. T. Banacha w Siennie:
- 1. Orientuje się w swoim najbliższym otoczeniu – w domu i w szkole:
- lubi szkołę i lubi się uczyć;
- zdobywaną wiedzą sprawnie posługuje się w życiu codziennym;
- w kontaktach z ludźmi stosuje podstawowe zasady związane z komunikowaniem się w języku ojczystym;
- umie zwracać się do innych;
- formułuje pytania i poszukuje na nie odpowiedzi;
- na miarę swoich umiejętności posługuje się technologią informacyjno-komunikacyjną.
2. Jest ciekawy świata:
- określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i z tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym, uczestniczy w życiu kulturalnym tych środowisk, wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz;
- chętnie korzysta z poznanych źródeł wiedzy;
- obserwuje zjawiska, sytuacje i działania innych ludzi zachodzące w najbliższym otoczeniu;
- potrafi wyciągać proste wnioski ze swoich obserwacji.
3. Jest otwarty:
- swobodnie pracuje z osobami dorosłymi w swojej codziennej aktywności;
- przyjmuje uwagi, sugestie w związku z popełnionymi błędami;
- jest gotów podejmować działania w sposób planowy;
- akceptuje ograniczenia swoich możliwości wynikające z jego wieku;
- umie prezentować własne zdanie i słuchać opinii innych;
- nawiązuje przyjazne kontakty z ludźmi, współdziała z nimi i akceptuje ich odmienność;
- jest tolerancyjny wobec osób niepełnosprawnych, chorych przewlekle.
4. Jest odpowiedzialny:
- wykazuje gotowość przewidywania skutków swoich działań;
- potrafi odstąpić od działania przewidując jego negatywne skutki;
- rozumie potrzebę ponoszenia skutków swoich działań;
- rozumie zasady bezpieczeństwa w korzystaniu z technologii informacyjnej, szczególnie w mediach społecznościowych.
5. Jest rozważny:
- szanuje zasady bezpieczeństwa i higieny;
- potrafi stosować zasady bezpieczeństwa i higieny w swoich typowych czynnościach;
- rozumie potrzebę pomocy innym ludziom.
6. Jest prawy:
- stosuje się do norm obowiązujących w jego otoczeniu;
- rozróżnia zachowania złe i dobre;
- rozumie obowiązek podejmowania zachowań dobrych;
- ceni przyjaźń oraz kulturę osobistą.
Sylwetka absolwenta
Publicznej Szkoły Podstawowej im. T. Banacha
w Siennie kl. IV - VIII
Absolwent Publicznej Szkoły Podstawowej im. Teofila Banacha w Siennie:
1. Dobrze funkcjonuje w swoim otoczeniu – w domu i w szkole:
- pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi;
- traktuje naukę jako coś oczywistego, czasem nawet atrakcyjnego, choć na ogół nie uczy się bezkrytycznie wszystkiego;
- poszerza krąg swoich zainteresowań.
2. Jest ciekawy świata, ale też krytyczny:
- chętnie gromadzi wiadomości z różnych źródeł;
- rozumie ograniczenia wynikające z jego wieku;
- chętnie i skutecznie nawiązuje kontakty, prezentuje swój punkt widzenia z poszanowaniem poglądów innych;
- zna i bez trudu uczy się korzystania z nowoczesnych technologii komunikacyjnych;
- łatwo nawiązuje współpracę z innymi ludźmi, ma świadomość i ekspresję kulturalną;
- potrafi działać w grupie zgodnie z zasadami wewnątrz niej panującymi;
- interesuje się zadaniami stawianymi przed nim i planuje ich realizację, jest kreatywny i przedsiębiorczy;
3. Jest odpowiedzialny:
- stara się przewidzieć skutki swoich działań w oparciu o zdobyte doświadczenia i ponosić odpowiedzialność za niektóre swoje czyny; zna zagrożenia związane z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych w tym dopalaczy;
- cieszy się z odniesionych sukcesów;
- akceptuje porażki, szuka rozwiązań pozytywnych;
- stara się rozwiązywać napotykane problemy lub szukać pomocy w swoim najbliższym otoczeniu;
- potrafi świadomie dążyć do usprawnienia swojego warsztatu pracy, wykorzystania przekazów multimedialnych;
- działając w grupie poczuwa się do współodpowiedzialności za efekty jej pracy;
- rozumie zasady bezpieczeństwa w korzystaniu z technologii informacyjnej, szczególnie w mediach społecznościowych
4. Jest rozważny:
- zna zagrożenia związane z życiem w swoim środowisku, próbuje im zapobiegać;
- dba o bezpieczeństwo swoje i innych;
- postępuje zgodnie z zasadami higieny;
- wykazuje aktywność fizyczną.
5. Jest prawy:
- rozróżnia dobre i złe zachowania zgodnie z obowiązującym systemem wartości;
- chce postępować dobrze.
6. Jest tolerancyjny:
- rozumie różnice między ludźmi;
- akceptuje osoby niepełnosprawne
- w każdym stara się dostrzec coś dobrego i zrozumieć go.
7. Jest punktualny:
- dotrzymuje terminów;
- planuje w czasie swoje zajęcia;
- szanuje czas swój i innych.
Sylwetka absolwenta
Liceum Ogólnokształcącego im. ks. prof. dr hab. Wł. Sedlaka
W Siennie
Absolwent Liceum Ogólnokształcącego im. ks. prof. dr hab. Wł. Sedlaka w Siennie jest:
- tolerancyjny wobec osób niepełnosprawnych i przewlekle chorych;
- uczciwy i aktywny;
- porozumiewa się sprawnie w języku ojczystym oraz językach obcych;
- prezentuje wysoki poziom kultury osobistej;
- godnie reprezentuje rodzinę, szkołę i ojczyznę;
- posiada usystematyzowaną wiedzę ogólną oraz umiejętność korzystania ze wszystkich dostępnych źródeł informacji, posiada podstawowe kompetencje naukowo-techniczne;
- twórczo rozwiązuje problemy, posiada wizję własnej przyszłości i umiejętności
do samokształcenia; - podejmuje inicjatywy na rzecz klasy, szkoły, społeczności lokalnej, jest przedsiębiorczy;
- wykazuje umiejętność współpracy z innymi, jest komunikatywny, życzliwy i otwarty
na potrzeby innych ludzi; - ma krytyczny stosunek do rzeczywistości;
- szanuje pracę swoją i innych ludzi;
- dba o zdrowie i sprawność fizyczną;
- jest wrażliwy na piękno otaczającego świata;
- zna środowisko kulturalne, świadomie uczestniczy w kulturze i potrafi się wypowiedzieć przez sztukę;
- bezpiecznie i celowo korzysta z technologii informacyjno-komunikacyjnych.
VI. TREŚCI I DZIAŁANIA O CHARAKTERZE WYCHOWAWCZYM
Zagadnienie |
Zadania wychowawcze |
Sposoby realizacji |
Zamierzone efekty działań wychowawczych |
Uczeń jako członek rodziny
--------------------
Uczeń jako członek społeczności szkolnej.
--------------------
Rozwijanie samorządowej działalności ucznia.
------------------- Uczeń jako członek społeczności lokalnej.
------------------- Kultura zdrowotna
Ekologia i ochrona środowiska.
-------------------- Uczestnictwo w kulturze. Dziedzictwo kulturowe.
------------------- Wychowanie komunikacyjne. |
Znaczenie rodziny w życiu człowieka.
Wzmacnianie kompetencji wychowawczych rodziców i opiekunów.
Rozwijanie i wzmacnianie więzi rodzinnych, roli dziecka w rodzinie.
Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnym, zapobieganie konfliktom, pomoc w ich rozwiązywaniu.
Poznawanie samego siebie, przyjęcie systemu wartości jako podstawy znalezienia własnego miejsca w rodzinie.
Kształtowanie umiejętności współżycia z innymi, miłości, tolerancji, wzajemnego szacunku.
Podejmowanie przez rodziców/opiekunów działań na rzecz uczenia swoich dzieci obowiązkowości i systematyczności, a także odpowiedzialności. Wspieranie w pokonywaniu trudności w nauce.
Uświadamianie rodzicom/opiekunom potrzeby nadzorowania sposobów organizowania czasu pracy i wypoczynku dzieci.
Wspomaganie rozwoju uczniów z uwzględnieniem potrzeb emocjonalnych i problemów okresu dojrzewania.
Kształtowanie właściwej postawy wobec rodzicielstwa, odpowiedzialności rodziców za wychowanie dzieci. Dostrzeganie przez młodzież potrzeby przygotowania się do założenia rodziny, do pełnienia roli matki i ojca.
-------------------- Zapoznawanie z prawami i obowiązkami ucznia oraz możliwościami poszukiwania pomocy w przypadku ich naruszania.
Kształtowanie u uczniów przekonania, iż prawa i obowiązki są równie ważne.
Wdrażanie uczniów do zachowań zgodnych z przyjętymi normami i zwracanie uwagi na postawę i kulturę osobistą.
Identyfikowanie się uczniów z symbolami szkoły.
Kształtowanie u uczniów postawy szacunku dla innych i samego siebie, a także wobec osób niepełnosprawnych.
Wdrażanie do przejmowania odpowiedzialności za powierzone zadania i obowiązki . Dbanie o czystość, ład, porządek, wystrój klasy i szkoły, poszanowanie wspólnego mienia.
Wspomaganie rozwoju uczniów: a) Wzmacnianie pozytywnych zachowań i aktywności uczniów na forum klasy. b) Rozwój zainteresowań. c) Opieka nad uczniami ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. d) Mobilizowanie uczniów szczególnie uzdolnionych do udziału w konkursach, olimpiadach i zawodach. e) Pomoc w rozpoznawaniu swoich predyspozycji zawodowych i planowania ścieżki edukacyjnej.
Wzmacnianie u uczniów poczucia bezpieczeństwa i wdrażanie do odpowiedzialności za własne postępowanie. Ujednolicenie działań szkoły, domu rodzinnego i placówki opiekuńczej (PZPPDiR) w zakresie rozwoju zainteresowań i sposobów spędzania czasu wolnego.
Angażowanie rodziców/opiekunów w działalność szkoły.
Doskonalenie przepływu informacji: szkoła – uczeń – rodzic/opiekun.
Uwzględnianie aktualnie występujących potrzeb i problemów w działaniach wychowawczo - profilaktycznych.
-----------------------------------------------------
Inspirowanie przez nauczycieli samorządnych działań uczniów.
Aktywne uczestnictwo w życiu szkoły i tworzenie jej tradycji.
Współudział w opracowywaniu dokumentów szkoły, a także strony internetowej i wydawanych czasopism "Głos Sienna", "Sedlakowe Wieści".
Mobilizowanie do osiągania lepszych wyników w nauce i zachowaniu.
Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich próśb. Uczeń potrafi zachować się właściwie w różnych sytuacjach (instytucje, uroczystości).
Rozbudzanie kreatywności i przedsiębiorczości
------------------------------------------------- Zainteresowanie ucznia przemianami zachodzącymi w kraju i na świecie - zachowanie ojczystych tradycji i kultury – świadomość i ekspresja kulturalna.
Poznanie historii, tradycji, znanych i sławnych ludzi w swoim otoczeniu i w kraju. Znajomość wzorów osobowych z przeszłości i teraźniejszości.
Zaangażowanie uczniów w problemy społeczności lokalnej i kraju.
Kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych mających na celu uświadomienie znaczenia obchodów rocznicowych i ważnych wydarzeń państwowych.
Przygotowanie uczniów do świadomego uczestnictwa w życiu społecznym.
Kształtowanie patriotyzmu dzieci i młodzieży w okresie pokoju, szacunku dla godła i symboli narodowych oraz pamiątek kultury i sztuki, do narodowej twórczości.
Występowanie w obronie praw i sprawiedliwości. Zwalczanie egoizmu i przemocy. Zachęcanie do pracy w wolontariacie. ----------------------------------------------------- Upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej. Uczenie życia zgodnego z zasadami higieny i zdrowego stylu życia.
Kształtowanie odpowiednich nawyków i przyzwyczajeń zdrowotnych.
Troska o właściwą higienę osobistą szczególnie w okresie dojrzewania.
Kształtowanie współodpowiedzialności młodzieży za stan higieny, ład i porządek w szkole.
Ukazywanie zagrożeń wynikających z nieprzestrzegania zasad zdrowego stylu życia.
Ukazywanie zdrowotnych, społecznych i moralnych następstw uzależnień (w tym uzależnienia od substancji psychoaktywnych i dopalaczy) i Internetu.
Uczenie racjonalnego planowania pracy i wypoczynku. Wyrabianie silnej woli oraz dyscypliny wewnętrznej.
Aktywizowanie młodzieży do udziału w imprezach rekreacyjnych, sportowych oraz promujących zdrowy styl życia.
Wyrabianie umiejętności unikania sytuacji stresowych i konfliktowych oraz rozumienia potrzeb psychicznych.
Otaczanie szczególną opieką dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kształtowanie odpowiedzialności za środowisko, budzenie szacunku do wszelkim form życia w przyrodzie, troska o ochronę środowiska.
Propagowanie wiedzy o stanie środowiska lokalnego.
Kształtowanie przekonania o możliwości przeciwdziałania degradacji środowiska.
Kształtowanie poczucia piękna przyrody, celowości ochrony jej zasobów oraz racjonalnej gospodarki nimi (działania dotyczące recyklingu).
Uwrażliwianie na stan czystości w miejscu nauki i zamieszkania oraz w miejscach użyteczności publicznej.
Propagowanie wiedzy o zdrowym trybie życia – ekologiczna żywność i opakowania, oszczędzanie wody i energii elektrycznej. ---------------------------------------------------- Uczestnictwo w spektaklach teatralnych, spotkaniach z pisarzami, artystami, seansach filmowych, zwiedzanie wystaw. Zwiedzanie zabytków kultury.
Podtrzymywanie tradycji narodowych. Organizowanie imprez okolicznościowych z okazji rocznic i świat państwowych
--------------------------------------------------- Wyrabianie nawyku przestrzegania elementarnych przepisów bezpieczeństwa na drogach publicznych.
Kształtowanie współodpowiedzialności za bezpieczeństwo w czasie wycieczek i imprez pozaszkolnych.
|
Pogadanki na spotkaniach z rodzicami, indywidualne rozmowy, lektury, otoczenie szczególną opieką dzieci z rodzin problemowych, placówki opiekuńczej, filmy, spotkania z psychologiem, pedagogiem, godziny
----------------------- Godziny z wychowawcą, WOS, zajęcia pozalekcyjne, dostosowywanie form i metod pracy do możliwości psychofizycznych uczniów, udział w imprezach i uroczystościach w szkole i w środowisku, pochwały, nagrody i wyróżnienia, indywidualne rozmowy, organizowanie imprez i uroczystości z udziałem rodziców, obserwacja, ankiety, zajęcia wychowawczo- profilaktyczne, spotkania z Samorządem Uczniowskim, dostosowanie oferty zajęć pozalekcyjnych do zainteresowań i potrzeb uczniów, uczenie właściwej organizacji czasu wolnego, pogadanki na spotkaniach z rodzicami.
Zajęcia z doradcą zawodowym
----------------------------- Dbałość o pracownię, ocena i samoocena postaw i realizacji podejmowanych zadań, uczestnictwo w pracach samorządów klas i szkoły na różnych poziomach, rozstrzyganie przez samorząd klasowy sporów między uczniami, zespoły pomocy koleżeńskiej, pełnienie dyżurów w klasie, organizacja i udział w uroczystościach szkolnych (np. Dzień Patronów, Dzień Edukacji Narodowej, Dzień Dziecka, Dzień Sportu Szkolnego), prowadzenie kroniki szkoły, klasy, samorządu, gazetki szkolne, godziny z wychowawcą, wzbogacanie i dbałość o izbę pamięci, zapoznanie z założeniami reformy oświaty.
Przedsięwzięcia, akcje. Sklepik szkolny.
---------------------------- Lekcje języka polskiego, historii, WOS, religii, godziny z wychowawcą, apele i akademie szkolne z okazji: Święta Niepodległości, Dnia Patronów, Rocznicy Uchwalenia Konstytucji 3 Maja, opieka nad miejscami pamięci narodowej, opieka nad grobem patrona, nad grobami zmarłych nauczycieli, wigilia w klasie, świąteczne życzenia, gry dramatyczne, konkursy, wycieczki, wystawy, zbiory muzealne.
---------------------------- Pogadanki dotyczące przestrzegania zasad higieny, bezpieczeństwa, prawidłowego trybu życia, lekcje biologii, WDŻ, godziny z wychowawcą, zajęcia rekreacyjno-sportowe, udział w rozgrywkach sportowych, wycieczki piesze, rowerowe, rajdy, obozy, konkursy, pełnienie dyżurów przy wejściu do szkoły, stosowanie w szkole zmiennego obuwia, współpraca wychowawcy klasy z pedagogiem szkolnym, psychologiem, higienistką, broszury, filmy, programy promujące zdrowy styl życia, zajęcia wychowawczo-profilaktyczne.
Apele, audycje, wycieczki (wycieczki turystyczne, do zakładów pracy), olimpiada wiedzy ekologicznej, akcja „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi”, sadzenie i pielęgnacja roślin ozdobnych, segregacja odpadów, filmy, audycje, prasa, lekcje przyrody, biologii, geografii, godziny z wychowawcą, - propagowanie zdrowego stylu życia.
--------------------------- Wycieczki do muzeum, kina, teatru, na koncerty, spotkania z ciekawymi ludźmi, spotkania organizowane w klasie (andrzejki, mikołajki, jasełka bożonarodzeniowe, spotkania opłatkowe, życzenia świąteczne), apele, dyskoteki, lekcje języka polskiego, muzyki, WOK, plastyki, lektury.
---------------------------- Pogadanki, konkursy, gry, wykonywanie pomocy naukowych, egzamin na kartę rowerową, godziny wychowawcze, lekcje techniki, wychowania fizycznego, zajęć komputerowych.
|
Uczeń: - ma poczucie przynależności do rodziny, - współtworzy rodzinę, zna jej pochodzenie, tradycje i zwyczaje, - okazuje wdzięczność i szacunek rodzicom oraz pozostałym członkom rodziny, - potrafi się zachować w każdej sytuacji, - umie poradzić sobie z emocjami - konstruktywnie rozwiązuje swoje problemy, - zna normy etyczne, - kontroluje swoje zachowania, - świadomie i odpowiedzialnie wywiązuje się ze swoich zadań, - efektywnie wykorzystuje czas, - zna zasady higieny pracy, - dba o zdrowy styl życia, - świadomie i aktywnie uczestniczy w życiu rodziny oraz planuje swoją przyszłość.
---------------------------------------------- Uczeń: - zna swoje prawa i obowiązki i wie gdzie można oczekiwać pomocy, - wie jak zachować się w każdej sytuacji, - szanuje symbole szkolne i identyfikuje się z nimi, - ma szacunek dla siebie i innych, - akceptuje osoby niepełnosprawne w środowisku szkolnym - czuje się bezpieczny, odpowiada za swoje postępowanie, - świadomie i z zaangażowaniem uczestniczy w życiu szkoły, - osiąga wysokie wyniki w nauce, - ma możliwości samorealizacji na forum klasy i szkoły, - poszerza swoją wiedzę i umiejętności, - dba o rozwój swoich zainteresowań, - racjonalnie wykorzystuje czas.
Rodzice znają: - wymagania edukacyjne, - przepisy prawa oświatowego zawarte w dokumentach szkoły, - możliwości uzyskiwania dostępnej pomocy socjalnej, materialnej oraz psychologiczno – pedagogicznej, - ofertę nauczania j. obcych, przedmiotów nauczanych w zakresie rozszerzonym, zajęć pozalekcyjnych oraz imprez rozrywkowo - kulturalnych, - interesują się życiem szkoły i aktywnie w nim uczestniczą.
Dyrekcja i wychowawcy klas: - znają aktualne potrzeby i problemy wychowawcze, - podejmują stosowne działania w celu ich rozwiązania,
- wspierają uczniów w pokonywaniu trudności.
--------------------------------------------- Uczeń: - świadomie uczestniczy w życiu szkoły systematycznie przygotowując się do zajęć szkolnych oraz uczestnicząc w zajęciach obowiązkowych i wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych, - jest wybierany i sam wybiera, ma możliwość pełnienia różnych funkcji w organizacjach działających w szkole, - zna swoje miejsce w społeczności uczniowskiej, - inicjuje i realizuje zadania szkoły na miarę swoich możliwości, - umie planować i organizować własny proces uczenia się, - potrafi bezpośrednio i otwarcie wyrażać swoje prośby, sądy i oczekiwania, współtworzy i respektuje normy grupowe, - szanuje dorosłych, młodszych i rówieśników, okazuje im to w słowach i w działaniu, - nawykowo stosuje zwroty grzecznościowe, - umie kulturalnie i właściwie zachować się w różnych sytuacjach.
---------------------------------------------- Uczeń: - zna i czci pamięć ludzi zasłużonych dla gminy, regionu, narodu, - zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować, - jest dumny z przynależności do narodu posiadającego wspaniałe tradycje patriotyczne, - z szacunkiem odnosi się do przeszłości historycznej, - dba o miejsca pamięci narodowej, - umie wartościować różne zjawiska życia społecznego, - umie korzystać z informacji przekazywanych przez mass media w sposób selektywny i krytyczny, - występuje w obronie prawdy, - uczy się być otwartym na potrzeby drugiego człowieka bez względu na jego przynależność rasową i religijną, - zna i rozumie pojęcia: norma, prawo, obowiązek, tolerancja, godność, demokracja.
---------------------------------------------- Uczeń: - zna zasady higieny i przestrzega ich na co dzień, - dba o zdrowy styl życia i propaguje go, - rozumie zagrożenia wynikające z podjęcia wczesnej inicjacji seksualnej, - potrafi wyznaczyć sobie cele w życiu, - rozumie ich wagę i dąży do ich osiągnięcia, - sensownie układa plan dnia i tygodnia, - wartościowo wykorzystuje czas wolny, - świadomie uczestniczy w zajęciach i imprezach sportowych, - zna przyczyny i jest świadomy skutków uzależnień, - zna formy odmawiania innym osobom (postawy asertywne) - analizuje i modyfikuje swoje działania w zależności od potrzeb, - rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i odpowiednio reaguje, - współuczestniczy w utrzymaniu czystości, ładu i porządku w szkole, - selektywnie i krytycznie korzysta z informacji przekazywanych przez mass media, - przestrzega zasad bhp na terenie szkoły i poza nią, - umie udzielić pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
Uczeń: - rozumie potrzebę ochrony zasobów przyrody, - łączy wiedzę z działalnością praktyczną, - dba o czystość, porządek i piękno najbliższego otoczenia, - bierze udział w akcjach ekologicznych mających na celu ochronę środowiska i zapobieganie jego degradacji, - jest wrażliwy na piękno przyrody.
------------------------------------------------ Uczeń: - uczestniczy w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych, - jest organizatorem i uczestnikiem klasowych spotkań i wieczorków tanecznych, wycieczek, - kultywuje i wzbogaca tradycje swoich przodków, - stosuje nawykowo zasady savoir vivre i zwroty grzecznościowe, - dba o kulturę języka, - poprawnie posługuje się językiem ojczystym.
----------------------------------------------- Uczeń: - zna znaki i sygnały drogowe, - przestrzega zasad ruchu drogowego i regulaminu bhp, - posiada kartę rowerową, prawo jazdy.
|
VII. TREŚCI I DZIAŁANIA O CHARAKTERZE PROFILAKTYCZNYM
Obszar |
Cele |
Zadania do realizacji |
Osoby odpowiedzialne i wspomagające |
Termin realizacji |
Sposoby i środki realizacji |
U C Z N I O W I E
|
Wzmacnianie motywacji do nauki. Łagodzenie skutków niepowodzeń szkolnych. Ograniczanie częstych spóźnień i wagarów. |
- organizowanie pomocy koleżeńskiej, - udział w zajęciach specjalistycznych: dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, o charakterze terapeutycznym
- udział w zajęciach rozwijających uzdolnienia i zainteresowania, - udział w zajęciach z doradztwa zawodowego – planowanie dalszej ścieżki edukacyjnej, określanie mocnych stron ucznia.
|
Dyrekcja, nauczyciele, uczniowie, wychowawcy, samorząd klasowy, instruktor ZHP, dowódca ZS Strzelec OSW, doradca zawodowy, pedagog, psycholog, n-le Szkoły Muzycznej. |
Cały rok. |
Zajęcia wyrównawcze i korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, biblioteka, Internet, konkursy, zawody sportowe, sprzęt sportowy, zbiórki harcerskie, zbiórki ZS Strzelec OSW, zajęcia z doradcą zawodowym, udział w uroczystych obchodach Dnia Patrona, artykuły do „Głosu Sienna”, wystawy prac własnych uczniów, rozmowy z pedagogiem, psychologiem. |
Przeciwdziałanie agresji i przemocy. Kształtowanie właściwych postaw społecznych. |
i przemocy w tematyce godzin wychowawczych. 5. Udział w zajęciach: Wychowanie do życia w rodzinie.
6. Właściwe reagowanie na agresywne zachowania uczniów.
7. Wspieranie uczniów przeżywających trudności. 8. Udział w dostępnych programach, akcjach i innych przedsięwzięciach promujących zdrowy styl życia.
|
Dyrekcja, nauczyciele, wychowawcy, pedagog, psycholog, uczniowie, Samorząd Szkolny, Policja, instruktor ZHP, dowódca ZS Strzelec OSW. |
Cały rok. |
Program Wychowawczy, plan pracy wychowawcy klasy, obiekty i sprzęt sportowy, zajęcia pozalekcyjne, godziny z wychowawcą, spektakle, koncerty i warsztaty profilaktyczne, ulotki, broszury, indywidualne rozmowy z wychowawcą, pedagogiem, psychologiem oraz przedstawicielami Policji (w ramach potrzeb). zbiórki harcerskie, zbiórki ZS Strzelec OSW. |
|
Zapobieganie wulgaryzmom. Dbanie o kulturę języka
|
|
Dyrekcja, nauczyciele, wychowawcy, pedagog, psycholog, uczniowie, pracownicy szkoły. |
Cały rok. |
Program Wychowawczy, plan pracy wycho-wawcy klasy, godziny z wycho-wawcą, konkursy, rozmowy indywi-dualne, artykuły do „Głosu Sienna”, biblioteka, spotkania z cieka-wymi ludźmi. |
|
Promowanie zdrowego stylu życia, przeciwdziałanie uzależnieniom. |
|
Dyrekcja, pedagog, psycholog, nauczyciele, wychowawcy, higienistka, uczniowie, Samorząd Szkolny, pracownicy UG, Policja, PSS-E, Przewodniczący SZS.
|
Program Wychowawczy, broszury, ulotki plakaty, gazetki, konkursy, nagrody dla zwycięzców, plany dydaktyczno-wychowawcze, materiały pomocni-cze, godziny wychowawcze, lekcje biologii, plastyki, techniki, wych. fizycznego, ogólnopolskie akcje i programy, prezentacje, programy edukacyjno-profilaktyczne, zajęcia wychowawczo-profilaktyczne, warsztaty, spektakle. |
NAUCZYCIELE |
Zapobieganie przemocy i zachowaniom agresywnym. |
|
Wychowawcy, pedagog, psycholog, nauczyciele, policjanci, dyrekcja szkoły, rodzice, nauczyciele informatyki, Samorząd Szkolny |
Praca ciągła. |
Procedury postępowania |
Przeciwdziałanie wulgaryzmom. |
|
Nauczyciele i wychowawcy, bibliotekarze, wychowawcy świetlicy, Dyrekcja Szkoły, Samorząd Uczniowski, rodzice, wychowawcy |
W ciągu całego roku szkolnego. |
Księgozbiór biblioteki szkolnej literatura fachowa, spotkania z rodzicami, godziny wychowawcze, rozmowy indywidualne, konkursy szkolne
|
|
|
Zapobieganie uzależnieniom, promowanie zdrowego stylu życia. |
|
Dyrekcja, wychowawcy, nauczyciele, Samorząd Uczniowski, katecheci, rodzice, higienistka, Szkolny Związek Sportowy, Klub Sportowy Zawisza, pracownicy UG, pedagog, psycholog, PSS-E. ZHP, schola, ZS Strzelec OSW. |
Praca ciągła
|
Dostępne programy wychowawczo -profilaktyczne, filmy edukacyjne, materiały informacyjne, zajęcia rozwijające uzdolnienia, koła zainteresowań, spektakle, zajęcia wychowawczo- profilaktyczne, warsztaty, godziny wychowawcze, lekcje biologii, współpraca wychowawców klas
|
|
Wzmacnianie pozytywnej motywacji do nauki, łagodzenie skutków niepowodzeń szkolnych, przeciwdziałanie wagarom |
Otaczanie opieką uczniów ze SPE. Wspieranie uczniów z trudnościami w nauce. Wdrażanie uczniów do pomocy koleżeńskiej. Rozpoznawanie sytuacji domowej i rodzinnej. Organizowanie dostępnych form pomocy, w tym wsparcia psychologicznego. Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów i sytuacji trudnych. Nagradzanie uczniów wyróżniających się w nauce i ze stu procentową frekwencją. Rozliczanie z nieobecności i spóźnień. Rozwijanie u uczniów wiedzy na temat sposobów efektywnego uczenia się, rozwijanie przedsiębiorczości. Uwzględnianie w tematyce Rad Pedagogicznych aktualnych problemów i potrzeb. Ujednolicenie działań domu rodzinnego i szkoły. Zajęcia z doradcą zawodowym, związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej. Rozwijanie i promowanie w szkole zainteresowań i uzdolnień uczniów. |
Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog, doradca zawodowy, Dyrekcja Szkoły, Samorząd Uczniowski, , Związek Strzelecki „Strzelec”, instruktor ZHP
|
Praca ciągła
|
Konkursy, zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, koła zainteresowań, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, indywidualizacja nauczania, nagrody dla uczniów, spotkania |
|
Bezpieczne i odpowiednie korzystanie z Internetu |
|
Dyrekcja Szkoły, pedagog, psycholog, wychowawcy, nauczyciele, |
Cały rok szkolny |
Broszura na temat bezpieczeństwa w sieci, plan pracy wychowawcy klasy, porady i konsultacje, indywidualne rozmowy, pogadanki dla rodziców podczas wywiadówek, scenariusze Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę |
RODZICE/OPIEKUNOWIE
|
|
Nauczyciele, , pedagog, wychowawcy, psycholog nauczyciele informatyki, rodzice/opiekunowie. |
W ciągu całego roku szkolnego. |
Przykład własny rodziców, literatura fachowa, programy telewizyjne, współpraca |
|
|
Wychowawcy, dyrekcja szkoły, nauczyciele, pedagog, psycholog,
|
Cały rok szkolny.
|
Współpraca
|
|
|
Rodzice/opiekunowie, dyrekcja, wychowawcy, bibliotekarze, GOK. |
j. w. |
Przykład własny rodziców/opiekunów, rozmowy |
|
|
|
Pedagog, psycholog, wychowawcy, nauczyciele, lekarz, pielęgniarka szkolna Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, PSS-E
|
Praca ciągła. |
Prelekcje, pogadanki, materiały informacyjne: plakaty, broszury, ulotki, numery telefonów instytucji pomocowych, adresów stron internetowych poświęconych profilaktyce uzależnień, narzędzia badawcze (ankiety) zadania Gminnej Komisji do Spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz PSS-E |
W bieżącym roku szkolnym w ZSO w Siennie będą realizowane następujące programy edukacyjno- prozdrowotne oferowane przez Państwową Inspekcje Sanitarną:
1. Programy profilaktyki antytytoniowej :
- „Nie pal przy mnie proszę”- klasy II PSP,
- „Bieg po zdrowie – klasa IV PSP.
2. „Trzymaj formę”- klasy V, VI PSP
3. Program profilaktyki raka szyjki macicy „Wybierz życie –Pierwszy Krok”- klasy I LO.
4. „Zdrowe piersi są OK” –klasy I LO( dziewczęta).
5. Program edukacyjny „ Czyste powietrze wokół nas” -klasy „0” oraz dzieci 5-letnie.
6. Kampania edukacyjna „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”- grupa 5-latków .
7. Programy „Znamię! Znam je?”, „Podstępne WZW”- klasy LO.
Ponadto realizowane będą elementy programu edukacyjnego „Kleszcz mały czy duży, nic dobrego nie wróży”, zagadnienia z zakresu profilaktyki HIV/AIDS, jak również akcja informacyjna : Światowy Dzień Bez Papierosa, Światowy Dzień Zdrowia. Planowane są również elementy programu ”Ars czyli jak dbać o miłość” – w klasach I LO .
Ewaluacja i modyfikacje.
Program wychowawczo - profilaktyczny jest programem „otwartym”. Oznacza to, że w chwili zaistnienia problemów nastąpi podjęcie odpowiednich działań zmierzających do ich rozwiązania.
Realizowanie niniejszego programu podlega stałej ewaluacji. Celem ewaluacji będzie określenie efektywności podejmowanych działań oraz wytyczenie dalszych kierunków pracy wychowawczo-profilaktycznej dostosowanej do aktualnie występujących problemów.
Oceny efektów realizacji niniejszego programu, obok bieżącego monitorowania, dokonuje się w trakcie posiedzeń Rady Pedagogicznej podsumowujących pracę w pierwszym i drugim semestrze roku szkolnego.
Zatwierdzony na posiedzeniu:
Rady Rodziców Publicznej Szkoły Podstawowej w dniu:
Liceum Ogólnokształcącego w Siennie w dniu :
Rekrutacja
ZASADY REKRUTACJI UCZNIÓW
DO Liceum Ogólnokształcącego
im. ks. prof. Włodzimierza Sedlaka w Siennie
NA ROK SZKOLNY 2019/2020
- dla uczniów klas szkół podstawowych
§1
Na podstawie Zarządzenia Nr 10 Mazowieckiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2019 r., Zarządzenia Nr 20 Mazowieckiego Kuratora Oświaty z dnia 01 marca 2019 r., oraz na podstawie art. 154 ust.1 pkt 2, art.161 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2018 r poz.996 ze zm.) oraz § 11 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r poz.610) ustala się Regulamin Rekrutacji dla uczniów szkół podstawowych na rok szkolny 20019/2020.
§2
Ustalenie zadań rekrutacyjnych na kolejny rok szkolny wynika z analizy:
- potrzeb środowiska;
- wniosków Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego;
- decyzji organu prowadzącego.
§3
- Rekrutację do szkoły przeprowadza szkolna komisja rekrutacyjna powoływana przez Dyrektora Szkoły.
- Od decyzji szkolnej komisji rekrutacyjnej przysługuje uzasadnione odwołanie do dyrektora szkoły.
- W postępowaniu rekrutacyjnym obowiązuje przestrzeganie zasady poufności (zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 1982 r. o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej
z późniejszymi zmianami oraz ustawą z dnia 6 grudnia 2013r. o zmianie ustawy
o systemie oświaty oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 r o ochronie danych osobowych Dz. U. z 2018 r poz.1000).
§4
- Do liceum ogólnokształcącego przyjmowani są absolwenci szkół podstawowych.
§5
- Do szkół ponadpodstawowych przyjmowani są uczniowie kolejno z największą ilością punktów.
- W przypadku równej ilości punktów pierwszeństwo mają sieroty, uczniowie
z niepełnosprawnością.
§6
Punkty uzyskuje się z sumowania punktów za:
- Egzamin ósmoklasisty: maksymalnie 100 punktów
- Przeliczenie ocen na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej:
- maksymalnie 72 punkty (oceny z języka polskiego i trzech obowiązkowych zajęć edukacyjnych według skali:
celujący – 18 pkt
bardzo dobry- 17 pkt
dobry – 14 pkt
dostateczny – 8pkt
dopuszczający – 2pkt ).
- przedmioty: j. polski, matematyka, język obcy i jeden wskazany dla danego kierunku kształcenia.
- Za świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem przyznaje się 7 punktów.
- Wynik egzaminu ósmoklasisty przedstawiony w procentach z :
- języka polskiego – mnoży się przez 0,35
- matematyki - mnoży się przez 0,35
- języka obcego nowożytnego -mnoży się przez 0,3
- Szczególne osiągnięcia udokumentowane na świadectwie (maksymalnie 18 punktów):
a). Za uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty na podstawie zawartych porozumień:
-tytuł finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 pkt
-tytuł laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 pkt
-tytuł finalisty konkursu tematycznego interdyscyplinarnego- przyznaje się 5 pkt
b). Za uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:
-dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego - przyznaje się 10 pkt
-dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego - przyznaje się 7 pkt
-dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego - przyznaje się 5 pkt
-tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 pkt
-tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 pkt
-tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 3 pkt
c). Uzyskanie wysokiego miejsca w zawodach wiedzy innych niż wymienione wyżej, artystycznych lub sportowych organizowanych przez Kuratora Oświaty stosuje się § 6.1 podpunkt 5 rozporządzenia MEN z dnia 16 marca 2017 r
d). Osiągnięcia w aktywności na rzecz innych ludzi (wolontariat, pożytek publiczny, środowisko szkolne) – maksymalnie 3 pkt.
§7
1. Laureaci i finaliści ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, których program obejmuje w całości lub poszerza treści podstawy programowej co najmniej z jednego przedmiotu, przyjmowani są niezależnie od kryteriów ustalonych w postępowaniu rekrutacyjnym.
2. Kandydatom do szkół ponadpodstawowych, zwolnionym z egzaminu ósmoklasisty, liczbę punktów oblicza się na podstawie świadectwa ukończenia szkoły zgodnie z § 8.1 rozporządzenia MEN z dnia 16 marca 2017 r.
§8
Do podania do szkoły ponadpodstawowej należy dołączyć:
1. W przypadku kandydatów z wadami słuchu, wzroku, narządów ruchu i innymi schorzeniami orzeczenie kwalifikacyjne publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
2. Zaświadczenie / zaświadczenia/ o uzyskaniu tytułu laureata lub finalisty konkursów, o których mowa w § 6 - 7.
3.Dwie fotografie legitymacyjne.
4.Oświadczenie – wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych i wizerunku przez ZSO w Siennie w celach związanych z organizacją i funkcjonowaniem szkoły.
§9
Harmonogram rekrutacji stanowi załącznik do zarządzenia Nr 10 Mazowieckiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2019r. - opublikowany na stronie: http://www.kuratorium.waw.pl/pl/rodzice-i-uczniowie/rekrutacja-do-szkol/
§10
Pozostałe zasady nieuregulowane niniejszym regulaminem określają obowiązujące przepisy prawa oświatowego.
ZASADY REKRUTACJI UCZNIÓW
DO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
im. ks. prof. Włodzimierza Sedlaka w SIENNIE
NA ROK SZKOLNY 2019/2020
- dla uczniów klas gimnazjalnych
§1
Na podstawie Zarządzenia Nr 10 Mazowieckiego Kuratora Oświaty z dnia
29 stycznia 2019 r., Zarządzenia Nr 20 Mazowieckiego Kuratora Oświaty z dnia 01 marca 2019 r., oraz na podstawie art. 154 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2018 r poz.996 ze zm.), art.149 ust. 2 pkt.1, ust.3 pkt.1, ust. 4 i 5, art.155 ust.2 pkt.1, ust.3 pkt.1, ust.4 i 5, art. 165 ust.2 pkt. 1, ust.3 i 4, art.165a, art.187 ust.2 pkt.1, ust.3 pkt.1, ust.4 i 5 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.) art.141 ust.1 pkt.2, art.161 ustawy Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2018 r poz. 996 ze zm.) oraz § 11 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 marca 2017 r. w sprawie przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego na lata szkolne 2017/18 – 2019/20 do trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum, dla kandydatów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum (Dz. U. z 2017 r poz.586) ustala się Regulamin Rekrutacji dla uczniów klas gimnazjalnych na rok szkolny 2019/2020.
§2
Ustalenie zadań rekrutacyjnych na kolejny rok szkolny wynika z analizy:
- potrzeb środowiska;
- wniosków Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego;
- decyzji organu prowadzącego.
§3
- Rekrutację do szkoły przeprowadza szkolna komisja rekrutacyjna powoływana przez Dyrektora Szkoły.
- Od decyzji szkolnej komisji rekrutacyjnej przysługuje uzasadnione odwołanie do dyrektora szkoły.
- W postępowaniu rekrutacyjnym obowiązuje przestrzeganie zasady poufności (zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 1982 r. o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej
z późniejszymi zmianami, ustawą z dnia 6 grudnia 2013r. o zmianie ustawy
o systemie oświaty oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 r o ochronie danych osobowych Dz. U. z 2018 r poz.1000).
§4
- Do liceum ogólnokształcącego przyjmowani są absolwenci gimnazjum.
§5
- Do szkół ponadgimnazjalnych przyjmowani są uczniowie kolejno z największą ilością punktów.
- W przypadku równej ilości punktów pierwszeństwo mają sieroty oraz uczniowie niepełnosprawni.
§6
Punkty uzyskuje się z sumowania punktów za:
- Egzamin gimnazjalny: maksymalnie 100 punktów
- Przeliczenie ocen na świadectwie ukończenia gimnazjum:
- maksymalnie 72 punkty (oceny z języka polskiego i trzech obowiązkowych zajęć edukacyjnych według skali:
celujący – 18 pkt
bardzo dobry- 17 pkt
dobry – 14 pkt
dostateczny – 8pkt
dopuszczający – 2pkt ).
- przedmioty: j. polski, matematyka, język obcy i jeden wskazany dla danego kierunku kształcenia.
- Za świadectwo ukończenia gimnazjum z wyróżnieniem przyznaje się 7 punktów
- Wynik egzaminu gimnazjalnego przedstawiony w procentach z :
- języka polskiego,
- historii i wiedzy o społeczeństwie,
- matematyki,
- przedmiotów przyrodniczych
- języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym - mnoży się przez 0,2
- Szczególne osiągnięcia udokumentowane na świadectwie (maksymalnie 18 punktów):
a). Za uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty na podstawie zawartych porozumień:
-tytuł finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 pkt
-tytuł laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 pkt
-tytuł finalisty konkursu tematycznego interdyscyplinarnego- przyznaje się 5 pkt
b). Za uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:
-dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego - przyznaje się 10 pkt
-dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego - przyznaje się 7 pkt
-dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego - przyznaje się 5 pkt
-tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 pkt
-tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 pkt
-tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 3 pkt
c). Uzyskanie wysokiego miejsca w zawodach wiedzy innych niż wymienione wyżej, artystycznych lub sportowych organizowanych przez Kuratora Oświaty stosuje się § 6.1 podpunkt 5 rozporządzenia MEN z dnia 14 marca 2017 r
d).Osiągnięcia w aktywności na rzecz innych ludzi (wolontariat, pożytek publiczny, środowisko szkolne) – maksymalnie 3 pkt.
§7
1.Laureaci i finaliści ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów
o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, których program obejmuje w całości lub poszerza treści podstawy programowej co najmniej z jednego przedmiotu, przyjmowani są do wybranej szkoły ponadgimnazjalnej niezależnie od kryteriów ustalonych w postępowaniu rekrutacyjnym.
2.Kandydatom do szkół ponadgimnazjalnych, zwolnionym z egzaminu gimnazjalnego, liczbę punktów oblicza się na podstawie świadectwa ukończenia gimnazjum zgodnie z § 8.1 rozporządzenia MEN z dnia 14 marca 2017 r.
§8
Do podania do szkoły ponadgimnazjalnej należy dołączyć:
1.W przypadku kandydatów z wadami słuchu, wzroku, narządów ruchu i innymi schorzeniami orzeczenie kwalifikacyjne publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
2.Zaświadczenie / zaświadczenia/ o uzyskaniu tytułu laureata lub finalisty konkursów,
o których mowa w § 6.
3.Dwie fotografie legitymacyjne.
4.Oświadczenie – wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych i wizerunku przez ZSO w Siennie w celach związanych z organizacją i funkcjonowaniem szkoły.
§9
Harmonogram rekrutacji stanowi załącznik do zarządzenia Nr 10 Mazowieckiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2019r. - opublikowany na stronie: http://www.kuratorium.waw.pl/pl/rodzice-i-uczniowie/rekrutacja-do-szkol/13413,Harmonogram-rekrutacji-na-rok-szkolny-20192020.html?search=53451
§10
Pozostałe zasady nieuregulowane niniejszym regulaminem określają obowiązujące przepisy prawa oświatowego.
Odwołanie strajku
DRODZY RODZICE
W związku z ogólnopolskim protestem nauczycieli i pracowników oświaty informujemy, że:
- akcja strajkowa w naszej szkole z dniem 23 kwietnia 2019r. zostaje odwołana,
- zajęcia dydaktyczne we wszystkich oddziałach zostaną wznowione od 24 kwietnia zgodnie z planem zajęć przyjętym na bieżący rok szkolny,
- egzamin maturalny odbędzie się zgodnie z harmonogramem CKE,
Proszę o śledzenie informacji pojawiających się na naszej stronie internetowej i dzienniku elektronicznym.
Dyrekcja szkoły
POŻEGNANIE PROFESORA STEFANA PASTUSZKI – WSPANIAŁEGO ABSOLWENTA LO W SIENNIE
W środę, 16 października pożegnaliśmy Profesora Stefana Pastuszkę – jedną z najwybitniejszych osobistości naszej małej ojczyzny.
Profesor urodził się 79 lat temu w Olechowie Nowym w chłopskiej rodzinie i z wsią związany był całe życie, działając w ruchu ludowym i badając jego historię.
WSPOMNIENIE O KSIĘŻACH NIEZŁOMNYCH
19 października tego roku przypadła 35 rocznica męczeńskiej śmierci bł. ks. Jerzego Popiełuszki. 4 października 2018 r. Sejm RP ustanowił ten dzień Narodowym Dniem Pamięci Kapłanów Niezłomnych. Ma to być hołd dla wszystkich duchownych, którzy dawali wyraz swojej wierze i patriotyzmowi walcząc z systemem komunistycznym w Polsce i nierzadko przypłacając śmiercią swoją niezłomną postawę.
W ramach akcji „Szkoła pamięta” w ZSO w Siennie przygotowano wystawy upamiętniające zarówno ks. Jerzego Popiełuszkę jak i innych kapłanów niezłomnych. Przypomniano działalność ks. Jerzego, okoliczności jego śmierci, proces beatyfikacyjny. Opisano też, jak utrwalano pamięć o Nim w życiu społecznym i kulturalnym Polski.